حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی زمانی رخ می‌دهد که محموله‌های تجاری با استفاده از هواپیماهای مخصوص از جایی به جای دیگر انتقال یابند . حمل و نقل هوایی در تجارت بسیاری از کشورها ، سهم عمده‌ای دارد.تا این حد که در بیشتر این کشورها این نوع حمل و نقل ، به عنوان یکی از ویژگی های رشد اقتصادی مردم است. حمل و نقل هوایی بر اساس زمان ، حجم کالا و قیمت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

دو عامل اصلی انتخاب حمل و نقل هوایی را برای برخی محصولات مشخص می کند: ارزش کالاها و سرعت حمل و نقل آنها. مواد فوری مانند داروهای رادیواکتیو برای تشخیص یا درمان پزشکی یا کالاهای با ارزش بالا مانند محصولات تکنولوژیکی و کالاهای با ارزش بالا معمولاً از طریق محموله هوایی حمل می شوند. حمل و نقل هوایی همچنین برای برخی محصولات غذایی مانند ماهی تازه، میوه های عجیب و غریب و گل های شاخه بریده ایده آل است. رشد تقاضا برای حمل و نقل محصولات دارویی و بهداشتی همچنین منجر به ارائه مقررات جدیدی برای مدیریت مناسب محموله های حساس به زمان و دما شده است.

اگر شما خصوصیات هر یک از این فاکتورها را بدانید ، به راحتی می توانید بهترین گزینه برای حمل و نقل کالای خود را انتخاب کنید.

حمل و نقل هوایی یکی از مهمترین روش‌های حمل و نقل در دنیا است که به عنوان یکی از سریع‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای انتقال مسافران و بارها استفاده می‌شود. این صنعت در سطح جهانی با رشد قابل توجهی روبرو بوده است و به عنوان یک صنعت پرسود شناخته می‌شود.

حمل و نقل هوایی به دلایل زیر، جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل تثبیت کرده است:

۱. سرعت:

حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت بالا، به طور قابل توجه‌ای زمان حمل و نقل را کاهش می‌دهد. این امکان را فراهم می‌کند تا بارها در کمترین زمان ممکن به مقصد خود منتقل شوند.

۲. دسترس پذیری:

فروشگاه‌های هوایی در سطح جغرافیایی گسترده قرار دارند و به راحتی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این امکان را فراهم می‌کند تا بارها به سرعت و با کمترین تلاش به مقصد خود منتقل شوند.

۳. امنیت:

حمل و نقل هوایی یکی از امن‌ترین روش‌های حمل و نقل است. فروشگاه‌های هوایی دارای سطح بالایی از امنیت هستند و تحت نظارت سختگیرانه قرار دارند. این باعث می‌شود که بارها در طول مسیر خود در امان باشند.

۴. قابلیت حمل بار:

حمل و نقل هوایی به عنوان یک روش مناسب برای حمل بار استفاده می‌شود. فروشگاه‌های هوایی قادر به حمل بارهای سنگین و حجیم هستند که در روش‌های دیگر حمل و نقل، مثلاً در جاده، غیر عملکرد قابل توجه دارد.

۵. تأثیر کم در محیط زیست

امروزه بسیاری از بازرگانان ترجیح می دهند که کالای خود را به صورت هوایی حمل کنند و به مقصد بفرستند.حمل و نقل بین المللی هوایی یکی از امن ترین روش های ارسال بار می باشد. نکته بسیار مهم در حمل و نقل بین المللی هوایی ارزش کالا و وزن آن می باشد. که می تواند بازرگان را به سمت یکی از خدمات کارگو یا اکسپرس سوق دهد. یکی از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی جوانه کارگو بار ، حمل و نقل هوایی بارهای تجاری است که در کم ترین زمان در مقصد مورد نظر تحویل بازرگان داده خواهد شد.

کارگو

حمل در این روش ، به صورت جمعی می‌باشد ، به همین دلیل افراد می‌توانند بدون هیچ دغدغه ی فکری ، بارهای کوچک خود را نیز ارسال کنند.

فریت

این روش از حمل و نقل هوایی مخصوص مسافرانی است که مسیر طولانی در پیش دارند و جزو گروه تجاری نیستند.

در اکثرمواقع هواپیماهای مسافربری معمولی ، قابلیت حمل هوایی فریت را دارند.

حمل هوایی بار

این روش از حمل و نقل هوایی هم برای انتقال بار بین کشورهای مختلف و هم درون شهری صورت می‌گیرد ؛ اما در اکثر مواقع از این روش برای انتقال بار بین دو کشور مختلف استفاده می‌شود.

در این روش ، برای حمل بار ،هواپیماهای مخصوصی به کار برده می‌شود.

پروازهای بازرگانی

پروازهای تجاری به پروازهایی تلقی می‌شوند که در آن فقط و فقط کالا منتقل می‌شود.در این نوع پروازها از دو روش فریت و کارگو بسیار استفاده می‌کنند.اما باید این موضوع را در نظر داشت که روش کارگو نسبت به فریت ، شامل هزینه کمتری می‌شود.

پرواز های سیستمی

این پرواز شامل پرواز های معمولی می‌شود که روزانه هزاران نفر از آن استفاده می‌کنند. این پرواز صرفا برای جا به جایی مسافران است.

پروازهای چارتری: در این روش تمام هواپیما در اختیار یک شرکت هوایی قرار خواهد گرفت و معمولا از این روش برای مسیرهای پرتردد استفاده می‌کنند ، تا مسافر در هر زمان از مسیر بتواند رزرو انجام دهد.

در کل ترانزیت شامل دو گروه ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی خواهد شد.

ترانزیت داخلی

در بسیاری از مواقع هنگامی که یک کالا از خارج از کشور به داخل کشور وارد می‌شود ، در مرحله ی اول به یکی از گمرکات کشور منتقل می‌شود ؛ در برخی از مواقع در داخل کشور کالا  نیاز به جا به جایی از گمرکی به گمرک دیگر دارد ، در این صورت ترانزیت داخلی رخ خواهد داد.

در این حالت به گمرک اول ، گمرک مبدا و به گمرک دوم در داخل کشور ، گمرک مقصد گفته می‌شود.

ترانزیت خارجی

در این نوع ترانزیت کالا ، از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شوند.این کالاها ، جزء صادرات و واردات قطعی به حساب نمی‌آیند ، به همین دلیل است که از پرداخت هرگونه عوارض و حقوق گمرکی مبرا می‌شوند ؛ اگر به طور کلی بخواهیم بررسی کنیم که حمل و نقل هوایی به چند شیوه انجام می‌شود ، می توان خیلی ساده بگوییم دو دسته :

روش عمومی

محموله های عمومی اقلامی هستند که در دسته های ویژه بار قرار نمی گیرند و نیازی به اقدامات احتیاطی اضافی یا جابجایی خاصی در حین حمل و نقل هوایی ندارند. این نوع اقلام عبارتند از خرده فروشی و بیشتر کالاهای مصرفی (به استثنای تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ)، کالاهای خشک، سخت افزار، منسوجات و غیره. به اشیاء معمولی و روزمره خود فکر کنید. اکثر آنها در منطقه بار عمومی قرار می گیرند.

روش ویژه

محموله ویژه جایی است که همه چیز کمی پیچیده تر می شود. محموله های ویژه کالاهایی هستند که به دلیل ماهیت، وزن، ابعاد و/یا ارزش، ممکن است دارای الزامات خاصی از جمله بسته بندی، برچسب زدن، مستندات و جابجایی از طریق زنجیره حمل و نقل باشند. حمل و نقل این کالاها از طریق مقررات خاصی انجام می شود که هنگام تهیه، عرضه، پذیرش و جابجایی این محموله باید رعایت شود. اقلام شامل کالاهای خطرناک، حیوانات زنده، محموله های فاسد شدنی، محموله های مرطوب، محصولات حساس به زمان و دما از جمله موارد دیگر است. برای اطمینان از وجود استانداردهای هماهنگ جهانی که ایمن بودن و تسهیل این محصولات را تضمین می کند.

حمل و نقل هوایی

مزایای حمل و نقل هوایی

  1. این روش از حمل و نقل برای کالاهایی که دارای تاریخ انقضا می‌باشند و فاسد شدنی هستند بسیار مناسب می‌باشد. تقریبا بیشتر کالاهایی که از کشور ما به دیگر کشورها صادر می‌شوند ، خوراکی هستند، به همین دلیل است که حمل و نقل این کالاها باید از طریق هواپیما صورت گیرد.
  2. در روش های حمل و نقل دریایی و جاده‌ای و ریلی راه های زیادی برای سرقت می‌توان جست ، اما در روش حمل و نقل هوایی ، امکان این امر بسیار پایین است و به همین دلیل است که از این روش به عنوان امن ترین روش حمل و نقل استفاده می‌کنند.
  3.  ویژگی بارز حمل و نقل هوایی که دیگر روش ها از داشتن آن محروم‌اند ، سرعت بالای انتقال است. این ویژگی ، امتیاز ویژه‌ای برای این ترابری محسوب می‌شود.
  4. در این حمل و نقل ، یکبار فرآیند بارگیری صورت می‌گیرد و کالا تا رسیدن به مقصد دیگر جا به جا نمی‌شود، این امر باعث می‌شود که کالاهای موجود ، صدمه نببینند و در امنیت کامل باشند.
  5. در حمل و نقل هوایی، تنها شرایط بد جوی و آب و هوایی ممکن است ، هواپیما را به چالش بکشد ؛ در غیر این صورت این روش امن‌ترین مسیر را شامل می‌شود.
  6. ارائه سرویس درب به درب .

درباره سرویس درب به درب بیشتر بدانید.

معایب حمل و نقل هوایی

  1. از مهم‌ترین معایب این روش میتوان به بالا بودن هزینه اشاره کرد.به همین دلیل است که معمولا افرادی که قصد انتقال تعداد کالاهای زیادی را دارند بیشتر از این روش استفاده می کنند تا برایشان به صرفه باشد. معمولا کسانی که بارهای جزیی دارند ، به دلیل همین موضوع هزینه بالا ، از این روش استفاده نمی‌کنند. از این روش برای حمل کالاهایی که حجم بزرگ و وسیعی دارند خیلی نمی شود استفاده کرد ، معمولا برای انتقال کالاهایی که کوچک و کم حجم هستند استفاده می‌شود.
  2. هنگامی که در این روش ، بار به مقصد رسید ، دوباره برای انتقال درون شهری ، کالا نیاز به حمل و نقل جاده ای برای رسیدن به مقصد آخر را دارد.
  3. هرچند تنها خطری که هواپیما را به چالش می‌کشد ، شرایط جوی آب و هوا می‌باشد ؛ اما این مورد را نیز باید در نظر بگیرید که یک تصادف و اتفاق جزیی در هواپیما ، می تواند خسارات جبران ناپذیری را به شما وارد کند.
انتقال بار از طریق حمل هوایی

انتقال انواع بار

از طریق روش حمل و نقل هوایی محموله‌های ارسالی با هواپیما به چند گروه مختلف تقسیم می‌شوند ، که برای ارسال هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند.

  1. بارهای معمولی

    گروهی از بارها که هیچ محدودیت خاصی در ارسال ندارند ، جزء این دسته قرار می‌گیرند. در این گروه معمولا محموله‌هایی قرار می۲گیرند که خوراکی نبوده ، احتمال فاسد شدن آن ها بسیار پایین و دارای ویژگی خاصی نمی‌باشند . مانند سایر اجسام پلاستیکی ، کاغذی ، چوبی ، فلزی و … .

  2. بارهای فاسد شدنی

    برخی از محموله‌ها ، دارای شرایط ویژه۲ای هستند ، که اگر این شرایط را ایجاد نکنیم به احتمال بسیار زیاد این محموله دچار مشکلاتی هم‌چون فاسد شدن ، خرابی و مسائل این چنینی می‌شوند.برخی از شرایطی که برای چنین بارهایی باید ایجاد کنیم ،به شرح زیر است: کنترل دما ، قرار دادن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، ایجاد فضای مناسب بین محصولات و… .

  3.  بارهای خطرناک

    خطر در اسم گذاری این گروه ، به خطری تلقی می‌شود که هواپیما را تهدید کند ؛ و باید شرایطی ایجاد شود که احتمال بروز مشکل برای هواپیما به صفر برسد. نکته ای که باید برای حمل این بارها باید در نظر بگیریم این است که ، مقدار مجاز این محموله‌ها و هم‌چنین طرز بسته‌بندی آن ها ، تماما و دقیقا براساس قوانینی باشند که توسط سازمان بین‌المللی مورد پذیرش است و هم‌چنین باید بدانید که بسته بندی این گروه از محموله‌ها بر عهده ی افراد معمولی نیست و باید بسته بندی توسط کارکنان باتجربه صورت گیرد.

  4. اجساد

    در پروازهای داخلی و خارجی حمل اجساد صورت می‌گیرد.برای چنین حمل و نقلی ،شما باید یک‌سری روند اداری خاص در سازمان بهشت زهرا را طی کنید و سپس از طریق شرکت های هوایی اقدام کنید.

  5. حیوانات

    امروزه حمل و نقل حیوانات بسیار پرطرفدار شده است ، برای حمل حیوانات باید بدانید که حیوان شما قبل از پرواز از نظر بهداشتی توسط پزشک متخصص بررسی می‌شود و گواهی سلامت صادر می شود و سپس با توجه به نوع حیوان ، در قفسه ی منحصر به فردی قرار داده می‌شود و در نهایت با انجام هماهنگی های لازم ، به پایانه بار تحویل داده می‌شوند.

 بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی جزء اصطالحاتی است که در حمل و نقل هوایی زیاد به چشم می‌خورد. بارنامه ی هوایی در این نوع حمل و نقل به عنوان رسید مالکیت کالا بوده و قابل معامله نمی‌باشد. بارنامه هوایی فقط برای گرفتن حواله تحویل کالا از شرکت هواپیمایی است که حمل کننده بار بوده‌است.

معمولا  برای کسب اطلاع از رسیدن کالا به مقصد ، یا می‌توانید به صورت حضوری به این شرکت های هوایی مراجعه کنید و یا به صورت انلاین از طریق وب سایت این شرکت‌ها ، وضعیت بار را بررسی و پیگیری کنید.

بارنامه‌های هوایی شامل دوازده نسخه می‌باشند که فقط سه نسخه‌ی آن ها اصل بوده و دیگر نسخه ها مربوط به شرکت های هوایی می‌باشند.

فقط باید بدانید که این سه نسخه مربوط به شرکت حمل کننده ی بار ، گیرنده ی کالا  و ارسال کننده ی کالا می‌باشد. در ۴۰ سال اخیر در کشور ما ، ایران ، حمل و نقل هوایی به عنوان یک صنعت در جهت گسترش بازار و هم‌چنین شبکه های تجاری بوده است ، به طوری که امروزه ، حمل و نقل هوایی جزء گزینه های کارآمد برای حمل و نقل داخلی و بین المللی اطلاق می‌شود.

باید در نظر داشت که حمل هوایی در توسعه ی اقتصاد تمام کشور ها نقشی پررنگ داشته است.

همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم استعلام قیمت حمل، از هزینه حمل هوایی کالا خود با خبر شوید.

6 دیدگاه

  1. حیدری گفت:

    با وجود تحریم ها چه اقلامی رو میتونیم با این روش جا به جا کنیم؟

  2. سما خیری گفت:

    هزینه ارسال بار سخت افزار از چین با حمل و نقل هوایی چقدر است؟

  3. سعید گفت:

    مگه این روش بدی هم داره؟ از همش بهتره دیگه !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

BUY NOW