حمل و نقل بین المللی

برای مشاهده توضیحات هر خدمت بر روی عکس مورد نظر کلیک کنید


Transportation-802-min
حمل و نقل دریایی
Transportation-1097-min
حمل و نقل هوایی
Transportation-479-min
حمل و نقل ریلی
Transportation-715-min
حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل بین المللی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن کالاها با استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف از سراسر نقاط جهان به بخش‌های دیگر رفته و در حقیقت شاهد انتقال آن‌ها از یک کشور به کشور دیگر هستیم.

امروزه روش‌های مختلفی به منظور حمل و نقل بین المللی به وجود آمده و همین مسئله باعث شده تا شاهد مزایا و معایب گوناگونی برای هر یک از این روش‌ها باشیم. نکته بسیار مهم این است که امروزه حمل و نقل بین المللی جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان پیدا کرده و شرکت‌هایی که قصد فروش محصولات خود در خارج از مرزها را دارند، مجبور هستند تا اقدام به حمل و نقل کالاهای خود کنند.

حمل و نقل بین المللی می تواند به شیوه های گوناگون صورت بگیرد، مخصوصا با توجه به محدودیت های بین المللی ای که کشورمان با آنها رو به است، این فرایند پیچیده تر و حساس تر هم می شود، شما با اطمینان خاطر از این بخش می توانید تمرکز بیشتری برای روی مسائل بازرگانی کسب و کار خود داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع حمل و نقل بین المللی آشنا کرده و در رابطه با آن توضیحات کاملی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی حمل و نقل بین المللی

اگر بخواهیم در مورد مفهوم حمل و نقل بین المللی صحبت کرده و توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید که گفت در اصطلاح به فرآیند انتقال دادن مسافربر و کالا از یک کشور به کشور دیگر حمل و نقل بین المللی گفته می‌شود. نکته بسیار مهم این است که این فرآیند انتقال ممکن است از مرز زمینی، دریایی و یا هوایی باشد.

امروزه شرکت‌ها باید با توجه به اجناس خود اقدام به انتخاب روش صحیح حمل و نقل کرده تا به بهترین شکل ممکن بتوانند محصولات خود را به خارج از مرزها بوده و در آن جا نیز به فروش برسانند.

نکته بسیار مهم این است که به منظور انتخاب روش صحیح حمل و نقل باید کارایی، مقرون به صرفه بودن، امنیت و… را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با توجه به این پارامترها یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل بین المللی را انتخاب کرد.

یکی دیگر از موضوعات مهم و لازم به ذکر این است که پارامترهای بسیار زیادی بر روی انتخاب روش حمل و نقل بین المللی تاثیر گذار است. یکی از مهم‌ترین این پارامترها، وضعیت صنعت حمل و نقل و ترانزیت در کشور صادر کننده و وارد کننده است.

نقش کارگو

امروزه در دنیا نقش کارگو یا حمل و نقل بین المللی بسیار حیاتی شده است، مخصوصا بعد از همه گیری کرونا و از سر گیری روال عادی، شرکت هایی توانستند ادامه فعالیت بدهند که حضور ثابت شده ای در این حوزه داشته اند، حمل و نقل بین المللی نیازمند آشنایی کامل با انواع روش حمل کالا، شناخت دستگاه های حمل، اطلاع از قوانین بین المللی، درک محدودیت های جغرافیایی و داشتن رابط های مطمئن در کشورهای مختلف است.

انواع حمل و نقل بین المللی

به عنوان مثال

اگر یک کشور دارای شرایط و وضعیت دریایی مناسبی نباشد، انتقال اجناس و فرآیند حمل و نقل آن ها از طریق دریا کار مقرون به صرفه نبوده و این مسئله می‌تواند شما را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

در همین راستا پیشنهاد ما این است که اگر قصد حمل و نقل محصولات خود به خارج از مرزها را دارید، حتماً با توجه به شرایط کشور مبدا و مقصد بهترین روش حمل و نقل را انتخاب کنید.

از سوی دیگر پارامتر مهم دیگری که بر روی انتخاب روش حمل و نقل تاثیر گذار است، ویژگی‌های کالایی است که قصد انتقال آن را دارید. به عنوان مثال برخی از کالاها نظیر مواد غذایی، داروها، حیوانات و… با توجه به ویژگی‌ها و شرایطی که دارند باید به سرعت حمل و نقل شده و برای جابجایی آن‌ها از کوتاه‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده کرد.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انتخاب روش مناسب به منظور انجام فرایند حمل و نقل با توجه به نکات و موارد گفته شده به شما کمک می‌کند تا فرایند جابجایی محصولات خود را با کارایی بسیار خوبی انجام داده و در نهایت به هدف خود دست پیدا کنید.

ترانزیت و حمل و نقل بین المللی

علت اهمیت حمل و نقل بین المللی

یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که مطرح می‌شود این است که علت اهمیت حمل و نقل بین المللی چیست و چرا این شیوه حمل و نقل امروزه جایگاه بسیار مهمی را بدست آورده است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان این فرآیند را از چندین منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار دارد. یک کسب و کارها به منظور گسترش خود نیاز دارد تا در خارج از مرزها نیز فعالیت کرده و به همین دلیل آن‌ها باید اقدام به صادرات محصولات خود به خارج از کشور کنند که این مسئله باعث می‌شود تا اهمیت انتقال اجناس از یک کشور به یک کشور دیگر افزایش پیدا کرده و در مجموع شاهد افزایش اهمیت حمل و نقل بین المللی باشیم.

از سوی دیگر نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه در هیچ یک از کشورها شاهد تولید تمامی محصولات به صورت یک جا نیستیم و این مسئله باعث شده تا کشورها به یکدیگر نیاز پیدا کرده و لازم باشد تا با یکدیگر تبادلات گوناگونی داشته باشند. به منظور انجام این تبادلات، انتقال این محصولات و واردات آن‌ها لازم است تا این فرایند از طریق حمل و نقل بین المللی صورت گیرد.

نکات گفته شده به شما نشان می‌دهد که چرا حمل و نقل بین المللی امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و چرا شاهد افزایش فعالیت شرکت‌ها در این حوزه هستیم.

حمل و نقل بین المللی از گذشته تا به امروز

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می‌شود این است که حمل و نقل بین المللی از کجا ریشه داشته و چه تاریخی پشت این فرایند است؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که انجام فرایند حمل و نقل محصولات به صورت بین المللی و خارج کردن آن‌ها از مرز تنها مختص به دهه های اخیر بوده و در گذشته شاهد چنین فرآیند هایی نبودیم.

در پاسخ به این مسئله باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف این نظریه در گذشته نیز فرآیندهای حمل و نقل بین المللی جایگاه ویژه‌ای داشته و تمدن‌های مختلف برای ارتباط با هم نیاز داشتند تا اقدام به انتقال و جابجایی محصولات کنند.

یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که در طول تاریخ همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی مشهور از آن یاد می‌شد، جاده ابریشم است. این جاده از شرق آسیا تا غرب آسیا کشیده شده بود و همین مسئله باعث می‌شد تا کاروان‌ها بتوانند اقدام به جابجایی محصولات کرده و از یک کشور به یک کشور دیگر محصولات گوناگون را جا به جا کنند.

جاده ابریشم که قدمت بسیار طولانی دارد، یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات این مسئله است که در گذشته نیز حمل و نقل بین المللی جایگاه بسیار مهمی داشت.

انواع حمل و نقل بین المللی

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرایند حمل و نقل بین المللی امروزه به شیوه‌ها و روش‌هایی مختلفی صورت می‌گیرد و در واقع امروزه شاهد چند مدل و روش برای انجام این فرآیند هستیم.

در همین راستا باید گفت که حمل و نقل بین المللی امروزه مدل‌های گوناگونی داشته که اگر بخواهیم هر یک از آن‌ها را به شما معرفی کرده و در رابطه با مزایا و معایب آن ها صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمل و نقل بین المللی هوایی

یکی از روش‌های حمل و نقل بین المللی استفاده از وسایل هوایی است که به شما اجازه می ‌دهد تا بتوانید از طریق مرزهای هوایی اقدام به انتقال محصولات خود بین کشورها کنید. امروزه این روش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و با توجه به مزایایی که دارد از آن به عنوان یکی از روش‌های محبوب یاد می‌شود. در این روش با استفاده از وسایلی نظیر هواپیماها شاهد انتقال محصولات گوناگون به این کشورها هستیم.
اما همانطور که در وب سایت حمل و نقل ستاره آبی دریا گفته شده است ، این روش معایب مختص به خود را نیز دارد که به صورت زیر ذکر شده است :

  • حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های بالاتری را نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد و برای همه کالاها مناسب نیست.
  • پروازهای منوط به تأخیر یا لغو هستند
  • در هر فرودگاه مالیاتی وجود دارد که باید پرداخت شود
  • هزینه اضافی سوخت و ارز معمولاً به هزینه‌های حمل و نقل اضافه می‌شود
  • حمل و نقل بیشتر ممکن است از فرودگاه تا مقصد نهایی مورد نیاز باشد

درباره حمل و نقل هوایی بیشتر بدانید.

حمل و نقل بین المللی دریایی

حمل و نقل بین المللی دریایی روش دیگری است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات خود را از طریق مسیرهای آبی به نقاط مختلف جهان منتقل کرده و به بهترین شکل ممکن محصولات خود را جا به جا کنید.

از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل دریایی می‌توان به امکان ارسال کالا در حجم‌های زیاد، هزینه حمل و نقل کم و مقرون به صرفه و همچنین ایمنی تقریباً بالا یاد کرد. تمامی این موارد باعث شده تا امروزه حمل و نقل آبی محبوبیت بسیاری زیادی داشته باشد و محصولات گوناگونی با استفاده از کشتی منتقل شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت که این روش جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل بین المللی دارد.
در کل به صورت کامل و جامع ، مزایا و معایب حمل و نقل دریایی را میتوان در این مقاله مطالعه فرمایید.

درباره حمل و نقل دریایی بیشتر بدانید.

حمل و نقل بین المللی جاده ای

یکی دیگر از روش‌های بسیار مقرون به صرفه و مناسب برای انتقال محصولات، حمل و نقل بین المللی جاده ای است. در این روش با استفاده از خودروها و وسایل گوناگون افراد می‌توانند اقدام به انتقال محصولات کنند. در حال حاضر در سراسر جهان این روش در حال پیاده سازی بوده و بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از جاده‌ها اقدام به انتقال محصولات خود می‌کنند.

از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این روش می‌توان به هزینه بسیار پایین، امکان استفاده از شبکه گسترده‌ای از جاده‌ها، امکان برنامه ریزی برای حمل و نقل و همچنین ردیابی کالاها، تحویل ایمن و خصوصی و… اشاره کرد.

هر روش حمل و نقلی ، شامل مزایا و معایب خاص خود هست ، به همین دلیل در روش حمل و نقل جاده ای هم نمی توانیم به صورت صد درصد بگوییم که هیچ عیبی وجود ندارد. علاوه بر مزایای او ، می توانیم به این نکته اشاره کنیم ، انتقال کالاهایی که به توجه و مراقبت زیادی در طول مسیر نیاز دارند، با این روش جایز نیست . وسایل نقلیه این روش از حمل و نقل ، ساکن و بدون حرکت نیستند و سطوح جاده ها نیز شامل تعداد زیادی پیچ و خم و بالا و پایین است.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای فواصل نزدیک گزینه مناسبی به حساب می‌آید و در صورتی که قصد دارید تا محصول خود را از یک کشور به کشور دیگری ارسال کنید که فاصله طولانی با یکدیگر دارند، این فرآیند تواند بسیار سخت، طولانی و زمانبر باشد.

درباره حمل و نقل جاده ای بیشتر بدانید.

حمل و نقل بین المللی ریلی

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات را از نقاط مختلف به شهرهای مقصد ببرید، استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی است. خطوط حمل و نقل ریلی شامل قطارها شده و امروز این روش جایگاه و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این روش نیز دارای مزایای مختلفی بوده که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به سرعت بالا، کارآمدی، امنیت و… اشاره کرد.

درباره حمل و نقل ریلی بیشتر بدانید.

ریسک حمل و نقل بین المللی

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انجام فرآیند حمل و نقل محصولات به صورت بین المللی ریسک‌های مختلفی دارد. مثل هر فرایند دیگری این روش نیز دارای چالش های گوناگونی بوده و بهتر است تا برای انجام این فرآیند به بهترین شکل ممکن دید خود را در رابطه با آن‌ها به طرز چشمگیری افزایش دهید.

در بخش های قبلی در مورد هر یک از روش‌ها حمل و نقل بین المللی توضیحاتی را ارائه دادیم و باید گفت که با توجه به روش انتخابی شما ممکن است میزان ریسک این فرآیند افزایش و یا کاهش پیدا کند.

به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌دهیم تا برای انتقال محصولات خود بین کشورها به سراغ روش مناسبی متناسب با محصولات خود بروید.

به عنوان مثال اگر قصد انتقال حجم بسیار زیادی از محصولات را دارید، به هیچ عنوان روش حمل و نقل هوایی گزینه مناسبی برای شما محسوب نمی‌شود، چرا که این روش هزینه بسیار زیادی داشته و همچنین برای محصولات با حجم بالا گزینه مناسبی به حساب نمی‌آید.

این مثال به شما نشان می‌دهد که به منظور انتقال بهینه کالاها بهتر است تا از روش مناسبی استفاده کرده و با بررسی روش‌های حمل و نقل ریلی بهترین شیوه را انتخاب کنید.

شما می‌توانید با ما تماس بگیرید تا در مورد حمل و نقل بین المللی از کارشناسان ما مشاوره رایگان و تخصصی بگیرید، همین حالا تماس بگیرید!

8 دیدگاه

  1. احسان گفت:

    حمل و نقل بین المللی دریایی بهتره یا هوایی؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • fatemeh_taher گفت:

      سلام وقتتون بخیر باشه.
      بستگی به نوع کالای ارسالی شما دارد و این سوال خیلی کلی می باشد. اما در نظر بگیرید که حمل و نقل دریایی برای بارهای حجیم و سنگین به صرفه تر است و در کل هزینه مقرون به صرفه تری دارد.

  2. سینا گفت:

    میتونم بپرسم برای بار های حجیم کدوم روش حمل و نقل بین المللی بهتره؟

    • fatemeh_taher گفت:

      سلام وقت بخیر.
      باتوجه به اینکه حمل و نقل دریایی برای بارهای سنگین مقرون به صرفه تر است ، پیشنهاد میشه . برای راهنمایی دقیق تر با ما در تماس باشید.

  3. مصطفی گفت:

    بین روش های زمینی ریلی بهتره یا جاده ای؟

  4. محمد گفت:

    واقعا ممنونم بابت محتواهای خوبتون ، من بیشتر مقالات شمارو مطالعه کردم و لذت بردم اینقدر تمامی موارد جامع بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

BUY NOW